Rozwój umiejętności arytmetycznych dzieci w wieku przedszkolnym
Głównym celem projektu jest rozwój umiejętności dzieci w wieku 5-6 lat w zakresie szybkiego, precyzyjnego i elastycznego myślenia matematycznego i logicznego oraz przygotowanie do nauki matematyki w szkole podstawowej.
W ramach projektu przeprowadzone zostaną zajęcia z arytmetyki mentalnej z wykorzystaniem japońskiego liczydła Soroban. Zajęcia odbędą się w 5 grupach 5 i 6-latków w łomżyńskich przedszkolach publicznych oraz oddziałach przedszkolnych działających przy szkołach podstawowych.
Zajęcia będą bezpłatne.
Grupę docelową stanowią dzieci w wieku 5-6 lat uczęszczające do przedszkoli publicznych oraz oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych w Łomży, które od roku 2025/2026 rozpoczną naukę w 1 klasach szkoły podstawowej.
Wprowadzenie arytmetyki mentalnej już w przedszkolu pomaga w wczesnym kształtowaniu umiejętności matematycznych u dzieci. Badania wskazują, że edukacja matematyczna od najmłodszych lat pozytywnie wpływa na rozwój intelektualny. Arytmetyka mentalna rozwija umiejętność szybkiego i elastycznego myślenia matematycznego, co jest kluczowe w rozwoju kreatywności, rozwiązywania problemów i efektywnej komunikacji. Dzieci, które postrzegają matematykę jako przygodę i ciekawą zabawę, są bardziej skłonne do angażowania się w naukę. Projekt ten ma na celu stworzenie pozytywnego podejścia do arytmetyki, co może przekształcić matematykę w fascynującą dziedzinę. Wczesne kształtowanie umiejętności arytmetyki mentalnej może przyczynić się do redukcji luki edukacyjnych pomiędzy dziećmi o różnym poziomie intelektualnym i wśród dzieci z specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Projekt ten uwzględnia różnice indywidualne w tempie rozwoju dzieci i dostosowuje metody nauczania, aby wspierać różnorodność umiejętności w grupie przedszkolaków. Wykorzystanie gier, zabaw edukacyjnych i interaktywnych zajęć wspiera innowacyjne metody nauczania, co może zwiększyć zaangażowanie dzieci i sprawić, że proces nauki stanie się bardziej efektywny. ma na celu nie tylko rozwijanie umiejętności arytmetyki mentalnej, ale także tworzenie solidnych podstaw matematycznych, które będą stanowiły fundament dla dalszej edukacji dzieci, kształtując jednocześnie ich pozytywne podejście do nauki matematyki.
Dzieci na zajęciach będą uczyć się od podstaw dodawania i odejmowania na Sorobanie, stopniowo zwiększając szybkość liczenia. Na początku dzieci będą liczyć na liczydle, a następnie będą również próbować wykonywać działania mentalnie, tzn. tylko wyobrażając sobie soroban. Bardzo ważny jest ruch palcami, dźwięk sorobanu, te wszystkie elementy spajają się w jedną całość, dzięki czemu uaktywnia się prawa półkula mózgu i w pewnym momencie dziecko nie potrzebuje fizycznego liczydła na stoliku, tylko w prawej półkuli mózgu odtwarza sobie widok tego liczydełka, replikuje ruch palcami i od razu jest w stanie wizualizować każdą liczbę.
Podczas nauki liczenia na sorobanie rozwijana jest szybka pamięć, koncentracja, wielojęzyczność, inteligencja przestrzenna, szybkie czytanie. Najlepsze co można zrobić to wyposażyć dzieci w takie umiejętności w celu ułatwienia nauki na kolejnych szczeblach edukacji.
Zajęcia będą prowadzone w 5 grupach przedszkolnych w Łomży. Projekt współfinansowany ze środków Województwa Podlaskiego w ramach zadań samorządu Województwa Podlaskiego w sferze nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania w 2024r.