Smart City to niekończący się proces, w ramach którego miasta starają się ewoluować i zmieniać na lepsze. Duży wpływ na kształt tych zmian mają mieszkańcy. Zważywszy na coraz ważniejszą pozycję miast, ważne staje się kompleksowe spojrzenie na całość, stworzenie strategii i sukcesywne jej wcielanie w życie.
Inicjatorem zmian są lokalne władze; najczęściej jednostki samorządu terytorialnego, firmy technologiczne i obywatele. Poszukują oni odpowiednich rozwiązań, aby zniwelować występujące problemy, co ma przełożyć się bezpośrednio na poprawę życia mieszkańców. Idea Smart City charakteryzuje się zastosowaniem zróżnicowanych rozwiązań technologicznych, poczynając od promocji ekologicznych źródeł napędu, przez systemy opierające o Big Data, a kończąc na publicznie dostępnych sieciach WiFi oraz szeroko wykorzystywanym Internecie Rzeczy.
Działania związane ze Smart City są zawsze prowadzone kompleksowo, a ich wdrożenie należy zacząć od analizy obecnej sytuacji, zrozumienia potrzeb i dostrzeżenia możliwości. Kolejnym krokiem jest stworzenie strategii i wyznaczenie konkretnych kierunków rozwoju. Ostatnim etapem jest wdrożenie wszystkich inicjatyw, zaczynając od elementów związanych z zarządzaniem, prowadzeniem projektów i komunikacją, a kończąc na zaawansowanych rozwiązaniach teleinformatycznych.
Niższe rachunki za energię elektryczną
Internet Rzeczy pozwala dokładnie monitorować zużycie energii elektrycznej, zarządzać w pełni automatycznie inteligentnym oświetleniem oraz informować o jakichkolwiek nieprawidłowościach. Przejście na inteligentny system oświetlenia pozwala obniżyć jego koszt nawet o 30%, ograniczając oświetlenie wtedy, kiedy nie jest potrzebne. Aktualnie takie rozwiązania są najczęstszym elementem Smart City, z jakimi możemy spotkać się w miastach.
W oparciu o technologię Smart City można również przewidzieć zapotrzebowanie na energię elektryczną, wykryć zbyt wysokie zużycie prądu, zarządzać systemem klimatyzacji, itp.
Inteligentne zarządzanie odpadami
To proponowany przez nas System Zarządzania Odpadami Komunalnymi. Opiera się on na zbieraniu danych o zapełnieniu koszy na śmieci. Informacje te które są wysyłane do firmy odpowiadające za wywóz odpadów. Na tej podstawie można łatwo optymalizować trasy przejazdów i ograniczyć liczbę niepotrzebnie pokonywanych kilometrów. I tu również oszczędności zaczynają się od 30%. Dodatkowo mieszkańcy mają pewność, że śmietniki będą opróżniane wtedy, kiedy będzie to potrzebne, a miasto skutecznie zredukuje koszty.
Automatyzacja pracy jednostek samorządu terytorialnego
Dużym ułatwieniem w pracy jest automatyzacja np. powtarzających się działań. W obrębie komunikacji między sektorem publicznym, a prywatnym można postawić na systemy teleinformatyczne, które umożliwią mieszkańcom łatwe zgłaszanie problemów, dzielenie się pomysłami i zapewnią im dostęp do najważniejszych wiadomości, a urzędnikowi pozwolą szybko reagować na zgłaszane problemy.
Efektywne planowanie przyszłości czyli dane satelitarne
Dane satelitarne okazują się być przydatne nie tylko w skali przestrzeni publicznych, ale również przy przestrzeniach miejskich. Dzięki zawartym w nich informacjom, planiści są w stanie sprawdzić, jak zmieniała się zabudowa miejska, w jakim kierunku się rozwija i jak będzie ewoluować. Łatwo sprawdzić strukturę terenów zielonych, natężenie ruchu ulicznego, dostępność do szkół, przedszkoli, czy parkingów.
Takie informacje są wartościowym źródłem wiedzy do planowania kolejnych linii komunikacji publicznej czy budowy innej infrastruktury. Kluczowe są tu również dane GIS, które świetnie sprawdzają się do analizy danych, tworzenia raportów oraz uzyskiwania z nich wniosków wykorzystywanych do podejmowania decyzji w urzędzie.
Rozważne planowanie przestrzenne jest niezwykle istotne; umożliwia zachowanie spójności miasta i optymalnej skali wzrostu, prawidłowe gospodarowanie zasobami i wskazuje możliwe kierunki rozwoju.
Transport publiczny dostosowany do mieszkańców
Ważne jest dostosowywanie transportu publicznego do wymagań mieszkańców. Jeżeli jego jakość jest poniżej oczekiwań, wówczas mieszkańcy decydują się na wybór samochodów, wskutek czego ulice stają się bardziej zakorkowane, zaczyna brakować miejsc parkingowych, a poziom zanieczyszczeń wzrasta.
Jednocześnie należy podkreślić znaczenie mobilności jako usługi. Istotne jest, aby wszyscy operatorzy różnych środków komunikacji współpracowali ze sobą, aby móc dostarczyć klientom (mieszkańcom) jak najlepszą ofertę. Obecnie widać zapotrzebowanie również na lepszej jakości ścieżki rowerowe i dostęp do wypożyczalni rowerów lub hulajnóg elektrycznych.
Trudno zaplanować konkretne działania bez analityki. Z tego względu warto sprawdzać dokładnie, ile osób podróżuje komunikacją, jakiej długości są to przejazdy oraz jakie użytkownicy mają alternatywy. Dzięki takiej weryfikacji posiadanych danych możliwe staje się dopracowanie oferty oraz harmonogramu przejazdów transportu publicznego.
Dzięki zastosowaniu rozwiązań Smart City mieszkańcy otrzymują wyższej jakości usługę, za którą będą też w stanie zapłacić, a miasto mniejsze korki, czystsze powietrze oraz system transportowy gotowy na dalszą rozbudowę.
Miasto dla każdego
W idei Smart City ważne jest aby budynki, chodniki czy drogi były dostosowane dla wszystkich; osób starszych, niepełnosprawnych, czy dzieci. Jest to możliwe dzięki wdrożeniu takich rozwiązań jak; niskopodłogowe autobusy, unikanie budowania przejść podziemnych, ustawianie ławek wzdłuż chodników, czy właściwe oznakowanie dróg czy przejść dla pieszych (np. dla osób niewidzących).
Zdrowsi mieszkańcy
Zielona infrastruktura to kolejny element Smart City. Zieleń może pełnić nie tylko funkcję filtra pyłowego, narzędzia do tłumienia dźwięku, ale również ograniczać efekt miejskiej wyspy ciepła. Parki, lasy i inne tereny zielone, pozwalają znacznie obniżyć temperaturę powietrza.
Otwartość na przedsiębiorczość
Smart City opiera się na współpracy: samorządy / przedsiębiorcy/ mieszkańcy. Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie partnerstwa publiczno-prywatnego. Za realizację danego zlecenia odpowiedzialna staje się prywatna firma, włączając w to finansowanie, podczas gdy urzędnicy muszą dbać o utrzymanie odpowiedniego poziomu świadczonych usług.
W Polsce taka współpraca przebiega na podstawie umowy zawartej w trybie konkurencyjnym, dotyczy realizacji zadania publicznego i uwzględnia cały cykl życia jego realizacji. Umożliwia to nawiązanie długofalowej współpracy, a przy tym pozwala na oszczędności po stronie publicznej. Prywatny partner przejmuje na siebie obowiązek finansowania projektu, a sektor publiczny odpowiada za utrzymanie odpowiedniego poziomu świadczonych usług.
Równocześnie należy wspomnieć o otwartych danych, które są obiektem licznych dyskusji i trudno wskazać tu jeden konkretny kierunek rozwoju. Niewątpliwie takie systemy mogą pozwolić urzędom na zarobek poprzez sprzedaż informacji firmom do wykorzystania w celach komercyjnych, z kolei mieszkańcy mieliby dostęp do danych bezpłatnie.
Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie
W obszarze rozwiązań Smart City nie sposób pominąć systemów monitoringu wizyjnego. Tu istotne jest, aby miasto oferowało wszystkim służbom, tj. policji, straży pożarnej i pogotowiu ratunkowemu, dostęp do wspólnej platformy. Dzięki temu jakakolwiek reakcja będzie szybsza, a odpowiedni organ zostanie natychmiast powiadomiony o zgłoszeniu. Według raportu McKinsey, analiza zgłoszeń, zautomatyzowane przyjmowanie zgłoszeń i wykrywanie zagrożeń pozwalać ocalać w skali roku kilkadziesiąt czy nawet kilkaset osób.
Równocześnie warto zaznaczyć możliwość stosowania sensorów do wykrywania pęknięć w budynkach, mostach, drogach, dzięki czemu możliwe staje się prewencyjne działanie.
Aktywne społeczeństwo
Smart City skupia się na zapewnieniu wyższej jakości życia dlatego ważne, aby mieszkańcy mieli możliwość czynnego udziału w rozwoju miasta. Po pierwsze, są oni odbiorcami usług świadczonych przez urząd. Po drugie, potrafią sami zaangażować się w działania miejskie, więc należy im takie inicjatywy ułatwić. Po trzecie, niezbędna jest współpraca, aby móc wprowadzać zmiany dynamicznie i aby spełniały one wymagania samych zainteresowanych.
Aktywni mieszkańcy będą bardziej zadowoleni z działań urzędników, pomogą w realizacji nowych projektów i staną się członkami zespołów odpowiadających za rozwój miasta. Dzięki temu osiągnięty zostanie wyższy poziom komunikacji oraz lepsze zrozumienie jednej strony przez drugą.